Mis on arhetüübid?
Oled sa näiteks raamatuid lugedes või filme vaadates märganud kindlaid inimtüüpe? Näiteks uljast kangelast, rõõmsat süütukest või tarka õpetlast. Me näeme neid raamatutes, filmides, ajaloos, kunstis, popkultuuris – igal pool.
Need karakterid on arhetüübid: erinevad inimtüübid, mis väljendavad inimeste kindlaid põhiemotsioone ja motivatsioone.
Arhetüübid kõlavad meie jaoks loogiliselt, sest me märkame korduvaid mustreid, sümboleid ja ka inimeste ühiseid iseloomujooni. Need aitavad meil mõista erinevaid lugusid ja tunda emotsioone.
Kuidas on neid võimalik brändingus kasutada?
Inimeste üheks põhivajaduseks on teiste inimestega suhestuda ja suhelda. Me ei tee äri firmade või toodetega, vaid inimestega.
Kui ettevõte omandab arhetüübi karakteristikud, mõistavad inimesed seda. Kui brändist saadakse aru, siis on see hea pinnas “Know, like and trust” faktori tekkeks (mis viib lõpuks ka õnnestunud müükideni):
1) Klient peab sind tundma.
2) Sa pead kliendile meeldima.
3) Klient peab sind usaldama.
Sõna Arhetüüp pärineb kreeka keelest – “arche” – algus, “typos” – tüüp. Seega võib arhetüüpi tõlgendada kui püsima jäävat esmamuljet. Ja see ongi ju brändi eesmärk!
Arhetüüpe uuris psühhiaater ja analüütilise psühholoogia rajaja Carl Jung 20.sajandi alguses.
21.sajandi alguses võttis Ameerika kirjanik ja koolitaja Carol Pearson Jungi kontseptsioonid kasutusele brändingus ja turunduses. Tema sulest ilmus koostöös brändingu guru Margaret Mark’iga aastal 2001 raamat The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes (“Kangelane ja Lindprii”, e.k 2001). Nende raamatus on analüüsitud kahtteist arhetüüpi – nende eesmärke, hirme, väärtuseid, lõkse jne.
Seda raamatut võib nimetada arhetüüpidel põhineva brändingu Pühaks Graaliks.
Miks peaksid Sina teadma oma arhetüüpi?
Kui sa tead oma arhetüüpi (soovitatavalt isegi kahte), on sul võimalik luua võimas ja tõhus raamistik, millele oma bränd ja selle strateegia kujundada, leida Sulle sobiv suhtluskeel ning samade väärtustega sihtrühm ja koostööpartnerid.
Seega saad Sa edastada võimalikult selge sõnumi, kellele Su toode või teenus mõeldud on, mis väärtused Sulle olulised on, kuidas neid oma brändi üle kanda, kuidas luua meeldejääv ja eristuv bränd ning lisaks aitab see Sul võidelda teada-tuntud Petise sündroomiga.
Annan Sulle vajalikud tööriistad, et seda võimalikult lihtsalt teha.